REAL-EOD

Művészettörténet – az emlékezés tudománya? | Art History – The Science of Remembering?

Marosi, Ernő (2003) Művészettörténet – az emlékezés tudománya? | Art History – The Science of Remembering? In: Mindentudás Egyeteme. Mindentudás Egyeteme, 1 . Kossuth Kiadó, Budapest, pp. 81-97. ISBN 963 09 45 00 2

[img]
Preview
Text
05 Marosi Ernô.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Emléknek nevezzük a művészettörténet tárgyait és forrásait, de a művészet története nem egyszerűen ezek felsorolása, például időrendbe szedett listája. Bár az emlékek időbeli egymásutánja is érzékelhetővé teszi a művészet történeti változásait, már kiválasztásuk, vagyis az az ítélet, amellyel műalkotásokként ismerjük el őket, feltételezi, hogy előzetes fogalmunk van a művészet mibenlétérôl. Ebben az értelemben emlék az, amit aktuális művészetfelfogásunk és tudományos koncepciónk szerint annak tekintünk. | Ernô Marosi, art historian and Vice-President of HAS, treated art history as the science of remembering. He drafted various model-constructions that offer different understandings of the relationship of a piece of art and its interpretation, based on various key-concepts. It is characteristic of art history that its subject (i.e. the piece of art as a monument) may only be defined on the basis of one or another theoretical conviction. The manifold concept of the monument is described through the example of the Laokoon Group, the analysis of cathedrals and in connection with symbols of national heritage. All this is reflected in such debates as the one over restoration or conservation, and the location of the Holy Crown of Hungary.

Item Type: Book Section
Subjects: N Fine Arts / képzőművészet > NX Arts in general / művészetek általában > NX4 Art history and criticism / művészettörténet, műkritika
Depositing User: xBálint xEszter
Date Deposited: 12 Aug 2014 09:07
Last Modified: 12 Aug 2014 09:07
URI: http://real-eod.mtak.hu/id/eprint/1023

Actions (login required)

Edit Item Edit Item