Dergez-Rippl, Dóra (2025) Anatómiai látásmód a művészetben: Barcsay és Gerzson elméleti öröksége. In: Ember és környezet kölcsönhatása. A Magyar Természettudományi Társulat tudománytörténeti kötetei (7). Magyar Természettudományi Társulat, Budapest, pp. 91-101. ISBN 978-615-82104-9-2 (print), 978-615-6957-00-9 (pdf)
|
Text
09.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
Barcsay Jenő „Művészeti anatómiá”-ja abból indul ki, hogy a művésznek a test elsősorban látvány, ezért az anatómiát az élő modell felől magyarázza. Barcsay holisztikus szemléletmódjával az összefüggéseket elgondolja, és azt hangsúlyozza, hogy a legkisebb változás is erős formajátékot eredményez. A festőknek ezért fontos az anatómiai látásmód kialakítása. Tanítványa, Gerzson Pál ezt az örökséget művészi absztrakciókkal gazdagította. Barcsay megmutatta az élő test művészi ábrázolási alapjait, Gerzson pedig ebből egy új szabályrendszert szerkesztett, sajátos színvilággal és rendkívüli formaszerkesztői kreativitással.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | művészi anatómia, Barcsay, emberszemlélet, holisztikus formajáték, anatómiai látásmód |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában N Fine Arts / képzőművészet > ND Painting / festészet Q Science / természettudomány > QM Human anatomy / humán anatómia |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 09:43 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 09:43 |
URI: | https://real-eod.mtak.hu/id/eprint/20212 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |