REAL-EOD

A média szerepe a gyerekek fejlődésében | The Role of the Media in the Development of Children

Kósa, Éva (2006) A média szerepe a gyerekek fejlődésében | The Role of the Media in the Development of Children. In: Mindentudás Egyeteme. Mindentudás Egyeteme, 5 . Kossuth Kiadó, Budapest, pp. 165-186. ISBN 963 09 4706 4

[img]
Preview
Text
09 Kósa 165-186.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Vitathatatlan tény, hogy mára a média mindennapjaink nélkülözhetetlen eleme lett, és szórakozásunk, szabadidőnk, munkánk, információszerzésünk, a világgal való kapcsolatunk elképzelhetetlen nélküle. Egyetértés van szülők, nevelők és a gyerekek fejlődésével foglalkozó szakemberek körében abban a tekintetben is, hogy az utóbbi évtizedekben jelentősen megváltoztak a gyerekek felnövekedésének körülményei, és a változást okozó tényezők közül az elektronikus tömegkommunikációs eszközök elterjedése kiemelkedő jelentőségű. Mi változott azzal, hogy ma már a hagyományosnak tekinthető médiumok (film, újság, televízió, videó stb.) mellett a gyorsan elterjedő új technológiák is egyre jelentősebb szerepet játszanak a legkisebb életkortól kezdve a fiatalok mindennapjaiban? Változott-e, és ha igen, mi módon ezáltal a felnőtté válás, a szocializáció folyamata? | Young people’s intensive use of the media and the models characteristic to them shape their idea of reality and the norms of the social world as well as what defines socially acceptable behaviour. These in turn influence the behaviour, thought patterns, emotional life, stereotypes, sexuality and identity of a developing personality. The age of the viewer influences the interpretation of what is seen on television, thus children regard events and actors on TV in very different ways. Children’s judgements of the formal characteristics and structural elements of programmes and the personalities of the actors play an important role in their perceptions. The extent to which children understand subject matter seen on TV is related to their intellectual development and to the loosening of egocentric thinking and perceptual constraint. Plainly, adults play a major role in shaping children’s relationship to the media in establishing a selective media usage. Parental explanations may also play an important role in developing a more critical viewer attitude by drawing comparisons between televised representation and reality.

Item Type: Book Section
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Erika Bilicsi
Date Deposited: 11 Aug 2014 10:44
Last Modified: 14 Aug 2014 09:03
URI: http://real-eod.mtak.hu/id/eprint/1010

Actions (login required)

Edit Item Edit Item