Jancsó, Árpád (2013) Az Oravica-Anina hegyi vasút története. Tudomány-és Technikatörténeti Füzetek, 7 . Erdélyi Múzeum-Egyesület, Kolozsvár. ISBN 978-606-8178-86-6
|
Text
EME_TTF_JancsoArped-Oravica-Anina_hegyi_vasut_tortenete.pdf Download (114MB) | Preview |
Abstract
Van a bánáti hegyekben, pontosabban az Aninai-hegységben egy magasra kapaszkodó, regényes vidéken kanyargó, mély völgyek felett karcsú viaduktokon átkelő, a hegyhát alá bújva, azt kicselező vasútvonal. Aninát köti össze a 16 kilométernyi távolságra lévő Oravicával, de a hegyek között 33 és fél kilométer hosszon kígyózik, hogy leküzdhesse a több mint háromszáz méter szintkülönbséget. Tizennégy alagúton furakodik át, tíz nagy völgyhíd hátán vánszorog az éles kanyarokban sikongó vonat. Anina környékén 1790-ben találtak szenet. A kezdetleges magánbányák nagy részét a kincstár 1846-ban vette birtokba. A szén gazdaságos szállításához vasútra volt szükség. Építését még az állam kezdte el, de a bánáti uradalmak, bányák, huták és vasútvonalak eladása után már egy magánvasút-társaság, az ÁVT fejezte be. Az Oravica-Anina hegyi vasút Európa első hegyi vasútjai közé tartozik, az akkori Magyarország, valamint a mai Románia első hegyi vasútja volt. A nehéz terep különleges műszaki megoldásokat követelt, akárcsak az akkortájt megépített híres Semmering vasút.
Item Type: | Book |
---|---|
Additional Information: | ISSN: 2068-3103 |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományokáltalában T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TF Railroad engineering and operation / vasútépítés és üzemeltetés |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 07 Nov 2023 09:10 |
Last Modified: | 07 Nov 2023 12:00 |
URI: | http://real-eod.mtak.hu/id/eprint/17645 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |