REAL-EOD

Paradigmaváltás az oktatásban: Göttingen

Rab, Irén (2022) Paradigmaváltás az oktatásban: Göttingen. In: Paradigmaváltás a tudományok, a technika és az orvoslás körében. A Magyar Természettudományi Társulat tudománytörténeti kötetei (5). Magyar Természettudományi Társulat, Budapest, pp. 322-338. ISBN 978-615-80623-2-9

[img]
Preview
Text
322_338.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Az 1734-ben alapított göttingeni egyetem az első modern értelemben vett egyetem volt, ahol a teológiai fakultás elsőbbségét és a többi kar feletti felügyeleti jogát elvették. A professzorok itt szabadon taníthattak, amit csak akartak, mert az alapító angol király a gondolkodás szabadságát mindennél fontosabbnak tartotta. Az egyetem szabad szelleme, a gyakorlat orientáltság és a modern értelemben vett kutatások elindítása Göttingent az európai egyetemek élvonalába helyezte. A társadalomtudományokban felismerték a források használatának, a természettudományokban az örökös kísérletezésnek a fontosságát, és ezzel nagymértékben hozzájárultak a tudományok specializálódásához is. Göttingen egy sor új tudományág kialakulásának helyszíne: a klasszika filológia, orientalisztika, történeti segédtudományok, politikai és gazdasági földrajz, a forráskritikán alapuló történettudomány és politológia itt váltak önálló tudományokká. Göttingen paradigmaváltást jelentett az egyetemi képzésben: megjelent a kutatóegyetem fogalma. Eredetileg a társadalmi elitnek kigondolt intézmény a tudományosság elitjének intézményévé vált.

Item Type: Book Section
Additional Information: Online ISBN: 978-615-82104-1-6; Sorozat ISSN száma: 2676-8852
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GA Mathematical geography. Cartography / földméréstan, geodézia, térképészet
Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 11 May 2022 14:32
Last Modified: 11 May 2022 14:32
URI: http://real-eod.mtak.hu/id/eprint/11786

Actions (login required)

Edit Item Edit Item